Istoric - CSEI - Centrul Scolar pentru Educatie Incluziva Simleu Silvaniei

CENTRUL ŞCOLAR PENTRU EDUCAŢIE INCLUZIVĂ
ŞIMLEU SILVANIEI
Tribute
Go to content
Aparitia invatamantului special in Simleu la finele anilor '60, la 1 septembrie 1968, s-a datorat unor ratiuni profunde determinate de viziunile noi asupra abordarii educatiei copiilor cu diferite grade de deficiente. Infiintarea Scolii Ajutatoare de atunci a avut ca obiective scolarizarea copiilor cu deficienta intr-o unitate care sa incerce recuperarea acestor copii, socializarea lor si reeducarea celor cu tulburari comportamentale. Un alt obiectiv major a fost acela de diferentiere a procesului educational care sa faciliteze recuperarea elevilor din aceasta unitate.
Selectarea si orientarea, internarea copiilor s-a facut de catre o comisie judeteana de evaluare complexa. Majoritatea subiectilor proveneau din centre miniere des populate, din zonele rurale foarte sarace, copii cu deficiente psihice din scolile de masa ramasi repetenti de mai multe ori, din familii cu stare sociala foarte precara si din casele de copii.

Infiintarea invatamantului special simleuan, dar si salajan s-a datorat preocuparii unor oameni inimosi de atunci ca, inspector scolar Emil Trif si mai ales regretatului profesor de psihopedagogie Cosma Emil, primul inspector dealtfel al invatamantului special din judet.
De-a lungul anilor scoala a functionat in mai multe locatii. La inceput cele opt sali de clasa functionau in cladirea actualei Case a Armatei, apoi intr-o aripa a spitalului orasenesc si in cladirea de langa Ocolul Silvic. Internatul si cantina functionau in aceleasi locatii, fiind spatii inguste, insuficient dotate, cu paturi supraetajate si dormitoare suprapopulate. Apa pentru baia elevilor era adusa in butoaie de lemn de la Boghis, localitate situata la 20 km de oras.

Baza materiala a scolii era saracacioasa, incalzirea era asigurata cu sobe de fonta, apoi sobe de teracota. Ea s-a imbunatatit considerabil dupa darea in folosinta a noii cladiri a scolii, pe actualul amplasament, in anul 1976, cu 8 sali de clasa,  cabinete logopedice, internat cu peste 180 de locuri si cantina. Cladirea scolii si cladirile aferente, respectiv internatul si cantina au fost renovate si acoperite intre anii 1990-1993. In anul scolar 1998-1999 a fost schimbata instalatia de incalzire centrala si s-au modernizat spatiile sanitare din unitate. Pana in 1990 scoala a purtat numele de Scoala Ajutatoare, apartinind Ministerului Educatiei si Invatamantului. Dupa 1989 ea a luat denumirea de Scoala Ajutatoare cu Casa de Copii, tutelata fiind pe rand de Secretariatul de Stat pentru Handicapati si Ministerul Educatiei Nationale. La mijlocul anilor 90 denumirea scolii s-a schimbat in Scoala Speciala cu clasele I-VIII, denumire purtata pana in octombrie 2006, cand unitatea s-a transformat in Centru Scolar pentru Educatie Incluziva.
La infiintarea scolii personalul didactic constituit din 23 de cadre didactice era selectat aleatoriu, pe parcursul anilor intrand in sistem profesorii logopezi si defectologi proveniti de la facultatile de profil din Cluj. La infiintare erau inscrisi in jur de 160 de elevi, numarul claselor si al elevilor variind de-a lungul timpului intre 25 clase cu 280 elevi si 8 clase cu 50 de elevi actualmente. Primul director al scolii a fost numit profesorul de filozofie, Vasile Rusu iar director adjunct prof. Brisc Ioan.

Conducerea scolii peste ani, inainte de 1990, a fost asigurata de: prof. Muste Ilie, director adjunct inv. Sabau Victor, director Crasmaru Ioan, director adjunct prof. Cristea Elena. Dupa 1990 conducerea unitatii a fost asigurata de:
1990-1998 prof. Chirica Lucian, directori adjuncti prof. Ichim Maria si prof. Silvasan Maria;
1998-2002 director prof. Lungu Adriana, directori adjuncti prof. Rus Aurica si prof. Timoc Victor;
2002-2007 director prof. Chirica Lucian, director adjunct inv. Bihari Mihai.
2007-2014 director prof. Faur Mariana Adriana, director adjuct prof. Ioana Narcisa (2007-2011);
2014-2015 director prof. Chezan Antonela;
2015-2016 director prof. Zaha Camelia;
2016- 2018 director prof. Sabău Amalia;
2018- 2019 director prof. Perțe Daniela Dominica
 
Actualmente, conducerea este asigurata de profesor Sabău Amalia Raluca - director si profesor psihopedagogie specială.
 Este de remarcat faptul ca, anii 70 – 80 au constituit perioada cu cei mai multi defectologi si logopezi, personal de specialitate incadrata vreodata de unitate.
Dupa aceasta perioada s-a consemnat reducerea numarului acestei categorii de cadre didactice si suplinirea lor cu invatatori calificati.
Dupa anul 2000, la ciclul gimnazial, datorita noilor regelmentari in domeniul invatamantului special, catedrele nu s-au mai constituit pe specialitati ca pana atunci, lucru ce a facut posibila activarea a mai putine cadre la aceeasi clasa, ceea ce a dus la eficientizarea actului educational si asezarea pe noi baze a relatiei diriginte – elev.
Dupa 1999, odata cu pierderea serviciului de asistenta sociala, respectiv internatul si cantina, unitatea asigura doar partea de instruire si educatie, categoriile de personal fiind urmatoarele:personal didactic si didactic auxiliar: profesori psihopedagogi, invatatori/profesori-educatori, profesor de sport, profesor religie, asistent social, secretara, bibliotecara, maistrii instructori; administrativ: administrator financiar, magazioner, administrator patrimoniu, personal ingrijire curatenie, muncitor intretinere, portari.

Anii de dupa revolutie  a constituit perioada de fluctuatie in randul personalului didactic din unitate, remarcandu-se infuzia cu personal necalificat, mai ales la activitatile de dupa masa, ca educatori. De precizat ca acest fenomen nu a scazut nivelul muncii cu elevul deficient mintal, deoarece majoritatea acestor persoane s-a perfectionat la locul de munca, a urmat pe parcurs cursurile universitatilor de specialitate, ramanand in unitate. Amintesc faptul ca, datorita reglementarilor aparute la sfarsitul anilor 90, majoritatea personalului didactic a urmat cursurile de psihopedagogie speciala organizate de universitatile din Cluj si Oradea, obtinand atestatul in invatamantul special.

Nivelul calitativ de pregatire al cadrelor care au functionat si functioneaza in invatamantul special din Simleu se reflecta in numarul mare de cadre didactice care pe parcursul anilor, au obtinut pe rand gradele didactice definitiv, gradul II si gradul I, in numar de peste 60. Numai in ultimii 10 ani au obtinut gradul didactic I peste 15 cadre didactice.

In anul scolar 2004/2005 s-a demarat serviciul de sprijin pentru elevii cu C.E.S din invatamantul de masa, deosebit de apreciat de catre colegii din invatamantul public si de catre parinti. Este de mentionat activitatea Comisiei Interne de Evaluare Continua care-si desfasoara activitatea in Bazinul Simleu. Comisia se deplaseaza saptamanal in toate unitatile scolare din zona, depistand elevii care au nevoie de serviciu de sprijin calificat si asigurand asistenta, consultanta in domeniul psihopedagogiei speciale atat elevilor cat si cadrelor didactice.
După 2005 noile măsuri luate la nivel naţional în domeniul învăţământului au determinat schimbări în învăţămîntul special, acesta devenind şi special integrat, patrunzând tot mai mult în şcoala de masă. Asfel, din anul 2006 şcoala noastră se numeşte  Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă Şimleu Silvaniei, în acest moment oferind servicii de sprijin copiilor cu dificultăţi de învăţare care frecventează cursurile şcolilor de masă din bazinul Şimleu.

Din anul şcolar 2009-2010, şcoala a primit autorizare de funcţionare provizorie pentru liceu tehnologic -învăţământ special- domeniile Textile-pielarie - calificarea Lucrător în tricotaje-confecţii şi domeniul Fabricarea produselor din lemn - calificarea Lucrăror în tâmplărie.
 Din anul şcolar 2011-2012, CSEI Speranţa Zalău a devenit structură a CSEI Simleu Silvaniei, până în anul școlar 2018- 2019, când s-au separat cele două unități, astfel în  județul Sălaj existând iarăși două unități școlare de învățământ special.
Back to content